Hoe Rotterdam een winnende reputatie bouwde

Rotterdam, de stad die eerder vooral in het nieuws kwam wanneer er (buurt)problemen waren, heeft het imago weten te verschuiven naar een stad die uitgaat van de eigen kracht. Met een merkstrategie gebaseerd op de mentaliteit van de inwoners en het DNA van de stad heeft Rotterdam zich ontwikkeld tot bruisende place-to-be.

 

 

Deze Rotterdamse kern vormt de fundering voor een stevige, daadkrachtige en enthousiasmerende reputatiestrategie. Met een toekomstgerichte benadering en positieve grondhouding ontwikkelde de stad de merkwaarden ‘werelds’, ‘grensverleggend’ en ‘no-nonsense’. Van daaruit ontstond de merkbelofte ‘Rotterdam. Make it happen’, die de stakeholders - inwoners, toeristen, studenten en (internationale zakenpartners) direct aanspreekt. En dat niet alleen: het is ook een directe uitdaging om zelf bij te dragen. En die oproep heeft gehoor gekregen.

 

Samen sterk in woord en daad

Rotterdammers houden van aanpakken en dat was ook te merken binnen de reputatiestrategie. De samenwerking tussen stakeholders heeft geleid tot een enorme variatie aan initiatieven en innovaties. Zo begonnen de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, de Erasmus Universiteit en Rotterdam Partners een Merkalliantie om gezamenlijk de merkbelofte invulling te geven en uit te dragen.


De gemeente Rotterdam: ‘De synergie van citymarketing en corporate communicatie wordt steeds meer erkend. Het is van belang dat het stadsmerk Rotterdam ook doorwerkt in het product van de gemeente Rotterdam - communicatie, beleid en activiteiten. Daarmee werken we aan het dichter bij elkaar brengen van de interne en externe kernboodschappen.

 

Rotterdam enthousiasmeert ook andere stakeholders om aan de slag te gaan: om partijen in de stad te faciliteren bij het uitdragen van de merkbelofte is er online branding toolkit, waar gratis foto's, teksten, video, facts & figures over Rotterdam te downloaden zijn. Ook zijn er voorbeelden te vinden van hoe bedrijven, organisaties en personen Rotterdam al meenemen in hun communicatie en marketing.

 

Reputatie en communicatie

De reputatiestrategie bouwt op de diepgewortelde Rotterdamse mentaliteit van de inwoners die de stad maken. Dat maakt de reputatie stevig en zorgt voor geloofwaardige communicatie-uitingen.

Extern ligt de nadruk op de bezoekers, bedrijven, nieuwe bewoners en studenten. Om het nieuwe imago breed uit te zetten, maakten de gemeente en samenwerkingspartners gebruik van diverse online en offline middelen. De portal rotterdam.nl werd in 2007 al uitgeroepen tot de beste gemeentelijke website van Nederland en het webcareteam zorgt voor directe interactie met het publiek.

 

De waardering en het vertrouwen en de trots van onze klantgroepen, waaronder bewoners, bezoekers en bedrijven geven belangrijke sturingsinformatie voor het reputatiemanagement voor zowel de gemeente als de stad’, aldus de gemeente.

 

Internationaal worden media vanuit de marketingorganisatie Rotterdam Partners op de hoogte gehouden van al het nieuws uit de stad. De stad beperkt zich daarbij niet tot toeristische boodschappen, maar zoekt nadrukkelijk ook raakvlakken met de economie, duurzaamheid en innovatie.

 

Resultaat

Maar het gaat natuurlijk om resultaten. Om er een paar te noemen:

De afgelopen jaren zien de Rotterdammers een stijgende lijn in onder andere de aantallen inwoners, hotelgasten en -overnachtingen, congressen en internationale bedrijven die zich er vestigen. Zo is de stad in 2015 met 1.500 inwoners gegroeid.

Het imago is ook binnen de stad verbeterd: volgens de Omnibusenquête steeg het aantal trotse burgers sinds 2013 met 20 procent.

De international Academy of Urbanism - een internationale club van meer dan 500 wetenschappers, politici en vakspecialisten op het gebied van stedelijke en regionale ontwikkeling - heeft de stad uitgeroepen tot European City of the Year 2015. Rotterdam won dat jaar ook de Reputatie Management Award. 

Dit jaar is Rotterdam bovendien benoemd tot beste binnenstad 2015-2017 én staat de stad in de tot-10 van Lonely Planet's Best in Travel 2016.

·    

Geschreven door Karel Slootman commercieel directeur Motivaction.