Interview met juryvoorzitter Klaske de Jonge

Met bijzonder veel trots stellen wij Klaske de Jonge aan je voor als de kersverse voorzitter van de Stakeholder Management Award (voorheen Reputatie Management Award). Klaske is een veelzijdig mens met een brede scope: ze studeerde biologie, bedrijfskunde en politicologie, en heeft als manager haar sporen op het gebied van marketing, corporate communicatie, reputatie en stakeholdermanagement ruimschoots verdiend. Klaske kent de uitdagingen van het stakeholderveld als weinig anderen en het streven naar wederzijds-lonende stakeholderrelaties zit in haar DNA. Voor haar is stakeholdermanagement geen vrijblijvende hobby of window dressing.

 

 

 

 

Klaske de Jonge

Director Public affairs & communications at Coca-Cola Hellenic Bottling Company

Juryvoorzitter Stakeholder Management Award 2018

 

Met bijzonder veel trots stellen wij Klaske de Jonge aan je voor als de kersverse voorzitter van de Stakeholder Management Award (voorheen Reputatie Management Award). Klaske is een veelzijdig mens met een brede scope: ze studeerde biologie, bedrijfskunde en politicologie, en heeft als manager haar sporen op het gebied van marketing, corporate communicatie, reputatie en stakeholdermanagement ruimschoots verdiend. Klaske kent de uitdagingen van het stakeholderveld als weinig anderen en het streven naar wederzijds-lonende stakeholderrelaties zit in haar DNA. Voor haar is stakeholdermanagement geen vrijblijvende hobby of window dressing

Bij de Consumentenbond, maar ook bij toonaangevende multinationals als Nutricia, Mars, Vodafone en Coca-Cola leerde ze dat alignment een voorwaarde is voor reputationeel en financieel succes. Niet alleen medewerkers, klanten en investeerders of aandeelhouders, maar ook toezichthouders, belangenorganisaties en andere stakeholders bepalen het succes van elke organisatie. En door hun reputatie aan te tasten, kunnen ze zelfs machtige multinationals ook breken.

Omdat de grenzen tussen de binnen- en buitenwereld steeds meer verdwijnen, is ze ervan overtuigd dat bedrijven en (semi-)publieke organisaties alle stakeholderverwachtingen het beste holistisch kunnen monitoren, afwegen en managen. En dat is precies wat wij met de Stakeholder Management Award willen bevorderen.

Klaske loopt als thought leader ook bij deze ontwikkeling voorop. Ze vertegenwoordigt de new school van communicatiedirecteuren voor wie ‘ontvangen’ minstens zo belangrijk is als ‘zenden’ en vertaalde dit bij Vodafone in de visie Be Good and Tell It! Ook ontwikkelde ze met haar team de spraakmakende RepApp, waarin de medewerkers de verwachtingen van alle relevante stakeholders – en de wijze waarop Vodafone hieraan tegemoetkomt – kunnen aflezen. Hiermee won ze met Vodafone in 2013 de eerste editie van deze award. Mede daarom is het voorzitterschap op haar lijf geschreven.

Wat mogen we precies van haar verwachten? Om haar visie op de Stakeholder Management Award te achterhalen, legden we haar drie vragen voor.

 

Wat is de WHY van Klaske de Jonge?

Mijn carrière is heel divers. Eerst 14 jaar marketing in het bedrijfsleven, daarna 8 jaar bij de Consumentenbond en vanaf 2007 weer in het bedrijfsleven. Maar dan in corporate affairs, de lobby en communicatiefunctie.

Mijn blik is altijd naar buiten gericht. Ik heb me altijd naast voor consumenten, ook voor retailers ingezet en hou me al sinds het begin van mijn carrière met wet- en regelgeving bezig.

Bij Nutricia leerde ik hoe een vijandige buitenwereld het commerciële beleid kan beïnvloeden. Bij de Consumentenbond leerde ik de grote verscheidenheid aan brancheorganisaties en belangenbehartigers kennen. En de verschillende manieren van campagnevoeren om vanuit het consumentenbelang bedrijven te beïnvloeden. Vaak staan de partijen hierbij lijnrecht tegenover elkaar. Maar ik voel me altijd het prettigst bij de constructieve dialoog – ik geloof erg in polderen, in de gulden middenweg.

Nu – bij een meer traditioneel bedrijf, een bottelaar van Coca-Cola die actief is in 28 landen waaronder Rusland en Nigeria – vind ik mijn uitdaging in het omgaan met diversiteit en het intern gebruiken van ‘policy windows’. Om duurzamer ondernemen meer in ons DNA te verankeren.

Mijn passie blijft het politieke aspect: hoe de buitenwereld ingrijpt op het bedrijf en hoe je daar met commercieel beleid en ondernemerschap zo goed mogelijk op anticipeert.

 

Waarom is holistisch stakeholdermanagement tegenwoordig zo belangrijk?

Holistisch stakeholdermanagement is volgens mij altijd al belangrijk geweest, alleen wordt er de laatste tijd explicieter aandacht aan besteed. Toen ik in 1988 Nima C deed, moesten we al strategische analyses van trends en stakeholders maken. Maar er was nog geen sprake van ethisch investeren of employer branding

Ik denk ook dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen het stakeholderdenken een nieuwe impuls heeft gegeven. Als je nadenkt over alle verschillende dimensies die de drie P's (People, Planet, Profit) met zich meebrengen en de stakeholders in kaart brengt die daarbij een rol spelen, krijg je al snel een flinke lijst. Voor een bedrijf als Coca-Cola Hellenic kun je bij een onderwerp als corporate tax (belastingbeleid nationale overheden/wet- en regelgeving EU, Concord ngo-alliantie, et cetera) al snel 5 belangrijke stakeholders aanwijzen. En dat is niet eens ons belangrijkste materiële issue.

Holistisch stakeholder management is een kwestie van je huiswerk goed doen, weten wat de belangrijkste duurzaamheidsonderwerpen voor je organisatie zijn, welke stakeholders daarmee bezig zijn en wat zij als de meest relevante materiële issues beschouwen.

 

Wat wil je met de award bereiken?

Ik wil hiermee bewijzen dat er organisaties bestaan die hun dilemma’s écht met hun stakeholders durven delen en vanuit een win-win perspectief oplossingen proberen te vinden. Die belangenafwegingen vind ik het interessantst. En ook hoe de top daar mee omgaat en welke criteria zij hanteren om tot de uiteindelijke beslissing te komen.

 Volgens mij zijn alle grote organisaties inmiddels wel doordrongen van het belang van goed stakeholdermanagement, maar weten ze nog niet precies hoe ze het in de praktijk moeten brengen. De complexiteit van het stakeholderveld maakt deze voortdurende belangenafweging voor multinationals, maar ook voor veel (semi-)publieke organisaties ongelofelijk ingewikkeld. Er liggen voor deze nieuwe uitdaging geen draaiboeken klaar. Daarom vind ik het belangrijk dat we met deze award onze ervaringen, do’s en dont’s en best practices delen. Dat ik hierbij de jury mag voorzitten, is voor mij eervol en leerzaam. Ik verheug me op alle inspirerende cases, daar leer ik zelf ook weer van.