2015

Op donderdag 3 december 2015 werd in Amsterdam voor de derde keer de Reputatie Management Award uitgereikt. De award werd gewonnen door Rotterdam met hun 'Make it happen'-mentaliteit.

Dagvoorzitter van het evenement was Hanneke de Korte, hoofd communicatie bij Reclassering. Joep Cornelissen, professor Corporate Communication en Management aan de Rotterdam School of Management (Erasmus University), en Maryse Ducheine, directeur Communicatie bij Gemeente Den Haag (winnaar 2014) spraken over hun visie op reputatiemanagement.   

Rotterdam wint Reputatie Management Award 2015 met ‘make it happen’-mentaliteit

Rotterdam heeft op 3 december in Amsterdam de Reputatie Management Award 2015 in ontvangst genomen. Met 32% van de stemmen laat Rotterdam zien dat de gekozen strategie voor citymarketing aanslaat. De afgelopen maand hebben ruim 1250 marketing- en communicatieprofessionals gestemd op een van de zeven finalisten. Naast Rotterdam waren dit: Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, Enexis, Jumbo, &samhoud, Vandebron en VGZ. De Reputatie Management Award is ontstaan uit de behoefte om vanuit het vakgebied reputatiemanagement te professionaliseren. Het biedt professionals onder andere de kans best-practices met elkaar te delen. Rotterdam heeft volgens de professionals haar reputatie zichtbaar weten te vergroten door zich breed en actief te verbinden met alle stakeholders.

Professionals erkennen hernieuwd imago Rotterdam: no-nonsense, werelds en grensverleggend

Michiel Koorenhof, communicatiemanager van de gemeente Rotterdam: "Met deze award voelen we ons vooral door vakmensen gewaardeerd. Wat je ziet is dat er in Rotterdam een enorme gezamenlijkheid is om de stad vooruit te helpen. Heel veel partijen sluiten zich daarbij aan. Het is fantastisch om te merken dat dit door de toekenning van deze award zichtbaar wordt. De drive en het enthousiasme in de stad worden gezien".

Make it happen

"Als je geloofwaardig wilt zijn dan moet je heel dicht bij jezelf blijven. En dat heeft Rotterdam gedaan: een veranderingsgerichte stad waar talent de ruimte krijgt. 'Make it happen' is een kreet die heel goed bij Rotterdam past omdat het uitnodigt er zelf iets van te maken. Vanuit die filosofie verwachten we dat iedere stakeholder daar ook eigen invulling aan geeft."

"We zien dat het imago van Rotterdam sterk verbetert en dat niet alleen bij professionele stakeholders in en buiten de stad maar ook bij de bewoners. De trots in de stad echt is toegenomen."

Professionalisering vakgebied reputatie

De initiatiefnemers Motivaction, StakeholdersLab en DCR bieden met de Reputatie Management Award een alternatief voor de vele awards die er al zijn op het gebied van reputatie. Jurylid Karel Slootman: "Reputatie is slechts een resultaat van het doen en laten van een organisatie om voor de samenleving te betekenen wat die graag wil betekenen. Het is een belofte waar een organisatie intern en extern voor staat. Ervan uitgaande dat die belofte aansluit bij de wensen en verwachtingen van die samenleving, zal de reputatie verbeteren als de organisatie structureel die belofte nakomt en daarmee bouwt aan reputatieresistentie. Ik heb zelf als Amsterdammer tijdens een recente stedentrip naar Rotterdam de dynamische vibe ervaren die er hangt. Wat mij betreft een verdiende winnaar die met doorzettingsvermogen en opgestroopte mouwen aan de slag is gegaan en ik wens ze toe dat ze daarmee doorgaan, want het werk is nog niet af."

Samenstelling jury

De onafhankelijke jury bestond uit Peter Kerkhof, hoofd van de afdeling Communicatiewetenschap aan de VU Amsterdam, Mireille Spapens, hoofd marketing en communicatie bij Erasmus MC, Henk Noort, directeur StakeholdersLab, Ron van der Jagt, partner bij de Reputatiegroep, Rocco Mooij, hoofdredacteur Communicatie Magazine en Communicatieonline en Karel Slootman, managing partner Motivaction.